Salı, Şubat 03, 2009

Zagreb'in Yerel Lezzetleri

Hırvatistan’ın başkenti Zagreb Orta Avrupa ve Balkanlar’ın kültürel öğelerini taşıyan güzel bir kent. Bu kültürel öğeler içerisinde Zagreb’in yemek kültüründe beni şaşırtan ilginç rastlantılar oldu. İlk rastlantı Cevapi idi. Cevapi, bildiğimiz köfteden başka bir şey değil. Daha önce arkadaşım Senem Tamer’in yazdığı Ramiz’in pideli köftesi ile çok benzer http://agzimintadi.blogspot.com/2006/10/kfteci-ramiz_19.html

Köfte, çatal bıçak ile değil kürdan ile servis ediliyor. Pidesi sıvı yağlı bir su ile ıslatılarak ızgarada ısıtılıyor. Eğer porsiyon değil pide arası sandviç olarak sipariş verirseniz ismi Cevapi u somunu’ya dönüşüyor. Köfte, kıymanın yanısıra soğan, ekmek içi ve baharat içeriyor. Yanında soğan ve biber sosu ile servis ediliyor. Tadı da Türk köftelerini kesinlikle aratmıyor, benim için lezzetli bir deneyim oldu. Diğer bir şaşırtıcı rastlantı Burek oldu. Burek bizim böreğimizin aynısı. Meşhur Sarıyer böreğini andırıyor. Ancak bizim böreklere göre daha yağlı. Nedense benim uğradığım börekçide sadece yaşlı müşteriler vardı. Belki bu kadar yağlı olmasından dolayı gençler rağbet etmiyor olabilir:) ya da artık gençler demode bir yiyecek olduğunu düşünüyordur. Burek’in kıymalı ve peynirli 2 çeşidi var. Kıymalının harcında soğan da var, peynirlinin peyniri bizim lor peynirini anımsatıyor. Dileyenler peynirliyi toz şeker ile de birlikte yiyiyor. Cevapi’de gördüğüm başarıyı maalesef Burek’de bulamadım. Türk böreklerinin eline su dökemez.

Burda bir şaşırtıcı unsur da jogurt oldu. Türk ayranının aynısı. Ama kıvamı bizim ayrana göre biraz daha yoğun, tuzu benim alışkanlığıma göre az idi. Hırvatlar’da Burek’in yanına neyin yakıştığını keşfetmiş. Tabii ben de bulmuşken kaçırmadım. Zagreb gezimin bir gününü kentin yakınındaki Samobor kasabasına ayırdım. Burası küçük, turistik bir kasaba, çok şirin evlere sahip. Samobor’un ünlü bir tatlısı var, ismi Kremsnita. Tatlının üstü ve altı milföy hamuru içi ise yumurta ile hazırlanmış, içi yumuşacık. Üstüne pudra şekeri serpilerek servis ediliyor. Yanında bir fincan kahve ile lezzetli bir mola için ideal. Kremsnita bana Tokat Mutfağı yazımda bahsettiğim Polonez tatlısı Karpatka’yı http://agzimintadi.blogspot.com/2008/04/tokat-mutfa.html hatırlattı. Türk, Hırvat yada Polonez, rastlantıdan öte ağzının tadını bilen biliyor belliki!

Hiç yorum yok: